1. Se tarkoittaa ajoneuvon tai ajoneuvoyhdistelmän kokonaisjarruvoiman jakamista akseleiden kesken että jokainen akseli jarruttaa omalla paino-osuudellaan ajoneuvon painosta
2. Jos perävaunun jarruvoima on pienempi kuin sen paino-osuus yhdistelmästä
3. Jos perävaunun jarruvoima on suurempi kuin sen paino-osuus yhdistelmästä
4. Alijarrutetun peräkärryn haittoja : Jarrut kuormittautuvat helposti ja kärryn suuntavakaus on huono mistä seuraa se että peräkärry menee helposti linkkuun.
Ylijarrutetun peräkärryn haitat : Ylijarrutetun auton renkaat ja jarrut kuumenevat helposti josta johtuu liukkaalla tiellä sivuluisin joutuminen. Myös pyörännavan rasva haihtuu kuumenemisen vaikutuksesta.
5. Kaikille paineilmajarruja käytttävien kuorma-autojen pitää käydä perustarkistuksessa ja erikoisperäkarryt joissa ai ole ALB-venttiilejä
6. Perustarkistukseen kuuluu jarrujärjestelmän kunnon tarkistus ja että järjestelmä toimii kunnolla.
Isompi tarkistus paineilmalla varustettuihin ajoneuvoihin joko 60 000km tai yhden vuoden välein.
7.Isommassa tarkistuksessa tehdään kaikki perustarkistuksen osa-alueet ja sen lisäksi jarrut puretaan ja tarkastetaan niiden kunto ja kaikki vialliset osat vaihdetaan. Lisäksi tehdään paineilmajärjestelmä tarkastetaan kokonaan ja katsotaan että missään ei ole vuotoja ja säädetään kuormitus-sääteiset venttiilit sekä jarrut tarkistetaan jarrujensovitusajolla
9.
-Havahtumispaine sekä sallitut avot :
Havahtumispaine saa olla 0.3-0.8 Bar ja levyjarruissa 1.0 Bar ellei valmistaja toisin ilmoita
- Akselikohtaiset erot jarruvoimissa sekä käyttöjarrun ja seisontajarrun ovat: Samalla akselilla saa olla maximissaan 30% eroa lasketusta määrästä ja seisontajarrussa maximissaan 50% sekä käyttöjarrussa maximissaan 30%
Mitä tarkoittaa jarrukäytävä ?
Ajoneuvohallintokeskuksen laatima raskaan kaluston jarruohjeen mukaan jarrukäytävä
on jarrutussuhteen sallittu vaihtelualue jarrujen ohjauspaine – jarrutussuhde -
koordinaatistossa. Jarrukäytävästä on helppo tulkita ajoneuvon jarrujen toiminta
kulloisellakin ohjauspaineella. Jos mittaustuloksista saatu kuvaaja ei sijoitu jarrukäytävään,
ajoneuvon jarrut eivät täytä katsastusmääräyksiä.
Jarrujen kytkentä- ja vapautumisviiveet sekä niiden sallitut arvot :
Vapautusviive on aika, joka alkaa jalan alkaessa vapauttaa pohjaan painettua jarrupoljinta ja päättyy jarrutuspaineen laskettua kymmenen prosenttiin maksimipaineesta.
Levittäjäakselin laakerinvälyksen raja-arvot ellei ole valmistajan ohjeita: 0,05–0,1 prosenttia halkaisijasta.
Laskentapaine VOLVO FH/FM :
VOLVO FL10/FL12/F10/F12 7,3 bar
VOLVO FH/FM 7,5 bar (ABS)
VOLVO FH/FM 8,5 bar (EBS)
VOLVO FL/FE 8,5 bar (EBS)
Mitä etua saa korjaustodistuksella ?
Jarrutestit menevät huomattavasti helpommin läpi pienemmillä arvoilla jos jarrut ovat juuri korjatut.
Minimivaatimukset hidastuvuudelle vm 1998 n3 luokan 3akseliselle kuorma-autolle ?
3.5m/s
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti