perjantai 11. joulukuuta 2015

Pyöränkulmien mittaus ja säätö



Aivan aluksi kuvassa näkuvä laite asennetaan renkaaseen tukevasti kiinnitystappien avulla.



Seuraavaksi asennetaan mittataulukkoöpeli , ja tarkistetaan että renkaat ovat suorassa. Tässä vaiheessa laserin tulisi osoittaa päälle laittaessa mittataulukkoon. Mittalaitteessa on myös vatupassi että näet onko laite suorassa.


 Asenna mittataulukkotanko 1.5 mtrin päähän etummaisen akselin keskeltä
Tämän jälkeen laserilla osoitetaan taulukon nollakohtaan , ja sen jäleen mittataulukko siirretään etuaksen takapuolelle josta saadaan aurausarvo
miinusmerkki tarkoittaa haritusta
plusmerkki tarkoittaa aurausta
 

Seuraavana toimenpiteenä rattia käännetään niin kauan että laser osuu mittatauluun kuskin puolelta , jos auraus on kunnossa mitan pitäisi olla sama apukuskin puolella . Jos näin ei ole niin säädä raidentankoa niin kauan että se osuu merkkiin.

Caster kulman mittaus:

Aseta laser osoittamaan kuvassa näkyvään taulukkoon ja säädä se osoittamaan nollakohtaa.







Seuraavasi asetetaan incliometri joka näkyy kuvassa


Seuraavaksi käännetään rattia 1.5 kierrosta . Tämän jälkeen liu"ta mittataulukkoa että se näyttää nollaa. Sen jälkeen näet mittaarvon .Sitten käännä ohjauspyörää kolme kierrosta vasemmalle ja käännä laseria mittataulukkoa kahdenkymmenen asteen linjassa.

Takapään mittauksessa mittataulukot laitetaan magneeteilla runkoon kiinni ja laitetaan laser osoittamaan nollaa . toiselta puoleta katsomalla näet onko akseli vinossa.

Camber kulman mittaus:

Incliometri laitetaan paikoilleen ja renkaat samalla suoraan. Sitten incliometri laitetaan päälle ja camber kulma näkyy mittarissa

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti