Ensimmäisenä työtoimenpiteenä rengas ja jarrurumpu otetaan irti , jonka jälkeen vetoakseli otetaan pois irroittamalla vetoakselin pultit.
Seuraavaksi lukkomutteri otetaan pois ja kiristysmutteri samalla . Sitten napa otetaan pois. Kun napa on poissa paikoiltaan laakerin koolit puhdistetetaan ja samalla laakerin kunto tarkistetaan . Sen kuuluisi olla tasainen pinnaltaan ja siinä ei saisi olla värjäymiä. Myös laakerien kartiorullien tulee olla syvällä paikallaan.
Kun nämä toimenpiteet on suoritettu napaa voidaan alkaa kasaamaan. Aluksi laakerit pitää muistaa rasvata ja napa laitetaan takasin paikoilleen . Tämän jälkeen ulkoimmainen laakeri ja aluslevyt laitetaan paikoilleen. Säätämistä varten säätömutteri laitetaan paikoilleen ja esille otetaan heittokello jolla mittaus suoritetaan . Heittokello laitetaan napaan ja akselin päähän ja kelloa liikutetaan edestakaisella liikkeellä. Heittokellosta katotaan sen ilmoittama päittäisvälys jonka pitäis olla 0.25 , Jos lukema ei ole tämä 0.25 sitä säädetään säätömutterilla kohilleen. Mittauksen jälkeen lukkomutteri laitetaan takaisin paikoilleen . Lopuksi vetoakseli , jarrurumpu ja rengas laitetaan paikoilleen.
Oheessa kuvia näistä toimenpiteistä:
Kuvassa näkyy laakeri
Napa irroitettuna
Heittokello paikoillaan valmiina mittaukseen
Säätötoimenpide käynnissä
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti