maanantai 14. joulukuuta 2015

Pyöränjarrujen korjaus








Jarruhihnojen vaihto aloitetaan rummun irroituksella. Ensiksi jarru räikätään löysälle, että rumpu §
ahtuu tulemaan pois. Seuraavaksi asetetaan ulosvetopultit niihin kuuluviin paikkoihin ja kiristetään pultteja pulttipyssyllä kunnes rumpu on irti. Seuraavaksi otetaan jarrukenkien liukutapit irti liukuvasaralla, kun liukutapit on irti lähtevät jarrukengät irti.
 

 Seuraavaksi jarruhihnojen irroitus. Jarruhihnat irroitetaan niittauskoneella irroittamalla niitit pois, kun kaikki niitit on irti lähtevät jarruhihnat pois kengistä. Jarrukenkien pinnat kannattaa puhdistaa ennen uusien hihnojen laittamista muuten uusi hihna voi haljeta jos pinta on epätasainen.
 
Uusien hihnojen laitto aloitetaan niittien laittamisella paikoilleen. Kannattaa varmistaa, että niitit ovat tarpeeksi pitkiä ja käyvät jarrukenkien reikiin. Sitten vaihetaan niittauskoneeseen oikeanlainen pää ja niitataan niitit kiinni. Niitattaessa ei saa olla liikaa painetta kun hihnat eivät kestä ja ne halkeaa.  Kun hihnat on on niitattu laitetaan kengät paikoilleen. Kengät nostetaan kohdilleen, asennetaan liukutapit takaisin kiinni ja jarrukenkien jouset paikoilleen.


xcds              sorvataan jarruhihnat, että ne istuvat paremmin rumpuun ja jarrut ottavat tasaisesti heti. Jarruhihnojen sorvaus aloitetaan mittaamalla jarrurummun sisähalkaisija, että saamme rummuista oikean määrän sorvattua pois. Kun rumpu on mitattu asetetaan lukema jarruhihnasorviin. Jarruhihnasorvi asetetaan kolmella pultilla kiinni napaan, kun sorvi on kiinni aloitetaan sorvin säätö. Säätäminen tapahtuu jarruräikästä kehimällä jarrukenkiä ulospäin tai kiinnipäin. Sitten kun sorvi on ottanut jokapuolelta tasaisesti niin sorvaus on valmis. Rumpu voidaan asentaa paikoilleen ja säätää jarru. Jarrut säädetään jarruräikästä kiristämällä jarru ensin kiinni ettei rengas pyöri ja 2 naksausta auki.









Ei kommentteja:

Lähetä kommentti